|  04/24/2014 - پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393

نوع جستجو را انتخاب کنید.
 
  • سایت
  • وب
Search

معرفی معاونت آموزش

آموزش كليد رويارويي با مشكلات و بحرانهاي مختلف فرهنگي و اجتماعي است . در حال حاضر مشكل ترافيك شهرتهران هم به عنوان يك مشكل اساسي در روند مديريت شهري، هم به عنوان يك مشكل محيط زيستي، از نظر بسياري از شهروندان اولويت شماره يك معضلات شهري به شمار مي‌رود. براي رفع هر مشكلي نيازمند بررسي و شناخت آن، برنامه ريزي و ارايه راه حل هاي بهينه هستيم. به يقين در طول چند سال اخير بررسي هاي مختلفي از نظر فني در زمينه ترافيك شهرتهران انجام شده و با شناسايي فرصت ها و تهديد هاي موجود راه حلهايي نيز براي رفع اين معضل ارايه گرديده است اما مشكل همچنان به قوت خود باقي مانده است. در اين ميان صرف نظر از مسايل فني و مهندسي ترافيك يك نكته محرز و مسلم وجود دارد و آن اينكه دست كم بخشي از مشكل ترافيك تهران مشكل فرهنگي است  و ريشه در نوع نگرش شهروندان به موضوع حمل و نقل شهري، استفاده از وسايل نقليه موتوري ومواردي از اين قبيل دارد. بنابراين اگر باور داشته باشيم كه مشكل ترافيك نوعي معضل فرهنگي است براي رفع آن نيازمند آموزش و فرهنگ سازي هستيم و از اين رو بايد برنامه داشته باشيم و براي برنامه ريزي بايد مخاطبين اولويت دار را شناسايي كنيم چرا كه آموزش تنها در صورتي كه پيام هاي مبتني بر نياز كاربردي مخاطبين به شيوه صحيح به گوش آنها رسانده شود مؤثر بوده و مي‌تواند به تغيير مثبت در فرايند رفتاري آنان منجر گردد. بديهي است بخشي از اطلاعات كه بايد به صورت پيام آموزشي به شهروندان منتقل گردد بر پايه تجارب موجود در دسترس است كه مخاطب اينگونه پيامها عموم جامعه مي‌باشد اما بخش ديگري كه مخاطب آن خاص است نياز به تحقيق و بررسي براي نيازسنجي آموزشي مخاطبان دارد.
معاونت آموزش با تعريف اهداف و راهكارهاي مناسب آموزشي با توجه به مخاطبان اولويت بندي شده آموزش ترافيك زمينه لازم را براي اجراي هدفمند و منسجم اقدامات و فعاليت هاي آموزشي و فرهنگي در اين زمينه در سطح شهرتهران فراهم می نمايد.
 

حوزه هاي فعاليت و مخاطبين آموزشي :

اجراي موفقيت آميز برنامه هاي آموزشي تنها از طريق مشاركت فرابخشي و با همكاري حوزه هاي مختلف اجتماعي كه به عنوان عرصه هاي اجراي اينگونه برنامه ها محسوب مي‌شوند ميسر خواهد بود. بديهي است اين حوزه ها در برگيرنده مخاطبان برنامه هاي آموزشي مي‌باشند كه مي‌توان آنها را به دو دسته ذيل تقسيم نمود:
1- مخاطبان عام آموزش ترافيك :
اين مخاطبان شامل عموم شهروندان مي‌باشد كه مي‌بايست پيام هاي آموزشي عمومي به منظور ارتقاء فرهنگ كلي حاكم بر ترافيك شهر به آنان منتقل گردد.

2- مخاطبان خاص آموزش ترافيك :
اين مخاطبان شامل گروه ها يا افرادي است كه به دليل نوع مشغله يا صنف يا فعاليتي كه به آن تعلق دارند به ميزان معني داري بر فرايند ارافيك شهر تأثير گذار هستند و رفتار آنها مي‌تواند به افزايش ياكاهش ترافيك منجر گردد. مانند :
راكبين موتورسيكلت ها، رانندگان وسايل نقليه عمومي (اتوبوس‌هاي شركت واحد، تاكسيها، وانت‌ها، ميني بوس‌ها، كاميون داران، پيك هاي موتوري، مسافركشهاي شخصي ، رانندگان جوان و كم تجربه (به دليل رفتار مخاطره آميز ترافيكي)، دستفروش‌ها و ...
بديهي است آموزش مخاطبان خاص نيازمند اطلاع رسانيكاربردي و پيام هاي آموزشي خاص آنان است.

وظایف و فعالیت های معاونت آموزش:

آموزش , پژوهش ، تبليغات , انتشارات
1 - تهيه انيميشن ها و برنامه هاي آموزشي
2 - تهیه و پخش برنامه هاي تلويزيوني كودك و نوجوان
3 - تهیه و پخش تيزرهاي رئال ، انيميشن با موضوع حمل و نقل و ترافيك
4 - توليد و پخش برنامه هاي راديويي
 5 - توليد فيلم مستند آموزشي
 6 - برگزاري همايش ها و كنفرانس هاي تخصصي
 7 - اجراي نمايش هاي آموزشي در مدارس و پارك ها و فرهنگسرا ها
 8 - اجراي نمايش در پارك آموزش ترافيك
 9 - برگزاري مسابقات هنري براي دانش آموزان
10 - اطلاع رساني در سطح شهر از طريق بنر و بيلبورد و ...
11 - برگزاري جشنواره ترافيك و رسانه
 12 - برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي
13 – چاپ مجله تخصصی حرکت
14 - چاپ فصلنامه تازه هاي ترافيك
15 - تاليف و ترجمه كتابهاي تخصصي
16 - چاپ پوستر و بروشور
17 - چاپ كتابهاي آموزشي
18 - تهيه و توليد وسايل كمك آموزشي
19 - ساخت برنامه هاي آموزشي رايانه اي (مولتي مديا )
20 - آموزش تخصصي كاركنان
21 - هداياي آموزشي و تبليغاتي
22 - تهيه و تدوين متون آموزشي
23 - پژوهش و نظرسنجي از اقدامات آموزشي
24 - ارائه آموزشهاي فراگير حمل و نقل و ترافيك درسطح مدارس
24 - توليد انيميشن ها و برنامه هاي آموزشي
25 - ساخت و پخش و تيزر و زير نويس تلويزيوني و سینمایی
26 - اجراي پارك سيار آموزش ترافيك در مدارس

 

تمام حقوق این سایت برای سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران محفوظ است (1389-1390)
بازگشت به بالا ^