مشروح اخبار

تهران 3000 خط اتوبوس دارد
Created by keihanian on 06/13/2017 09:02:01 ق.ظ

تهران 3000 خط اتوبوس دارد


تشکیل مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران یکی دیگر از برنامه های حوزه ترافیک در هفته گذشته بود. در حاشیه این جلسه معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از بسته شدن کامل پرونده نوسازی مینی بوس های فرسوده شهر تهران در سال جاری خبر داد.

دکتر مازیار حسینی با بیان این مطلب افزود: خبر خوبی که می توانیم به شهروندان بدهیم، این است که پرونده بحث قدیمی نوسازی مینی بوس های فرسوده که یک پرونده 20 ساله دارد، بسته شد.

وی ادامه داد: حدود 500 دستگاه مینی بوس در سال قبل اسقاط شد و امسال نیز 200 دستگاه مینی بوس فرسوده در حال اسقاط شدن است که عملا می توانیم جشن نوسازی مینی بوس های فرسوده را بگیریم. این خبر برای مردم شهر تهران خبر خوبی است.

معاون شهردار تهران با اشاره به برگزار مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: شرکت اتوبوسرانی یکی از بزرگترین شرکت های شهرداری تهران است. چیزی در حدود 1000 میلیارد تومان گردش مالی این شرکت است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر در تهران 3000 کیلومتر خطوط اتوبوسرانی وجود دارد. که180 کیلومتر از این خطوط مربوط به اتوبوس های تندرو و BRT است. آمارها نشان می دهد که 20 درصد از جابه جایی های شهر تهران توسط خطوط اتوبوسرانی در حال انجام است. که این خطوط عدد قابل ملاحظه ای است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران  با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی از معضلات اصلی شرکت واحد تاکید کرد: شهرداری تهران در دو دولت دهم و یازدهم اتوبوس جدیدی دریافت نکریم در حالی که این نیاز ناوگان است و سن فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران هر روز بالاتر می رود، در حالی که قاعده کار این بود که 82.5 درصد از قیمت یک اتوبوس را باید دولت پرداخت می کرد و الباقی آن را شهرداری و یا بخش خصوصی تامین می کرد.  این عملا با عدم تحققآن از سوی دولت مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

به گفته مازیار حسینی؛ با مکانیزم جدیدی که ایجاد کردیم و مورد تایید شورای اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفت؛ بحث پیمایش مبنا یا per kilometr را با هدف ایجاد انگیزه در مشارکت بخش خصوصی مد نظر قرارد دادیم.

وی با بیان اینکه براساس نظر کارشناس رسمی سایر خطوط به بخش خصوصی واگذار می شود، گفت: اکنون در این زمینه تعامل خوبی ایجاد شده است و طبق برنامه ریزی که انجام داده ایم، 700 دستگاه اتوبوس جدید توسط بخش خصوصی وارد ناوگان شهر می شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به توسعه خطوط اتوبوسرانی در مناطق محروم از نعمت حمل و نقل عمومی پایتخت افزود: یک موضوع مهم دیگری که وجود داشت؛ این بود که در یکسری از مناطق بعضا خطوط اتوبوسرانی نداشتند مانند منطقه 22 ، 18 و یا 21 و 5 که برای این مناطق نیز در سال گذشته یکسری از خطوط اتوبوسرانی راه اندازی شد و تعدادی از اتوبوس های که وارد شبکه شد را در این خطوط جدید مورد استفاده قرار دادیم.

وی همچنین با اشاره به مطالعات انجام شده در شرکت اوحد اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: نکته مهم دیگری که سال گذشته در دستور کار قرار گرفت این بود با توجه به اینکه یک رابطه عرضه و تقاضا در سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد؛ همیشه ماتریس تقاضا مهم است اما تا کنون به این ماتریس توجه ویژه نشده بود ما بین دو نقطه خطوط اتوبوسرانی را ایجاد می کردیم و مردم خودشان  نیاز خود را با این خطوط تنظیم می کردند. اما امکان دارد که نیاز مردم با آن نقطه مبدا و مقصد نباشد. در حال حاضر این مطالعات علمی با کمک دانشگاه تهران شروع شده و با آمار گیری که در صنوف و اقشار مختلف انجام می شود؛ می توانیم ماتریس تقاضا را در این حوزه متوجه شویم. همچنین براساس نرم افزاری که طراحی شده می توانیم سرانه اشغال خطوط را نیز به دست آوریم.

به گفته حسینی؛ به هر حال در ناوگان اتوبوسرانی یک ضریب اشغال صندلی داریم که باید عدد قابل ملاحظه و درستی باشد. در برخی از خطوط ما ضریب اشغال صندلی دو دهم یعنی 20 درصد است  که باید موج حمل و نقلی را تغییر دهیم. شاید یک اتوبوس برای این ضریب زیاد باشد اما می توانیم خدمات رسانی به این بخش را با یک مد مینی بوسی انجام دهیم. این کار راندمان کاری را بالا می برد.

معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته جمعیت کارکنان شرکت واحد با سال 1350 برابر شد؛ بیان کرد: د درحال حاضر جمعیت کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به زیر 8000 نفر رسیده است. اکنون 7960 نفر در مجموعه شرکت واحد کار می کنند. در سال 1350 نیز همین تعداد جمعیت در این مجموعه کار می کردند و عملا ما باز هم به این سمت می رویم که  با حفظ امنیت شغلی پرسنل بخش خصوصی را تقویت  و خرید خدمت را انجام دهیم تا کیفیت  خدمات را بالا ببریم.

print
rating
  نظرات